alfabetar > Pentru educatori

Pentru educatori

La finalul etapei preșcolare, fiecare copil ar trebui să fie pregătit pentru debutul școlar.

Dezvoltarea limbajului și a comunicării și premisele citirii și scrierii

Vizează dezvoltarea limbajului (sub aspectele vocabularului, gramaticii, sintaxei, dar și a înțelegerii semnificației), a comunicării (cuprinzând abilități de ascultare, comunicare orală și scrisă, nonverbală și verbală) și preachizițiile pentru scris-citit și însoțește dezvoltarea în fiecare dintre celelalte domenii.

Dezvoltarea limbajului și
comunicării

dezvoltarea capacității de ascultare și înțelegere (comunicare receptivă) a comunicării

dezvoltarea capacității de vorbire și comunicare (comunicare expresivă)

Premisele citirii și scrierii

Participarea în experiențe cu cartea; cunoașterea și aprecierea cărții

Dezvoltarea capacității de discriminare fonetică; asocierea sunet - literă

Conștientizarea mesajului vorbit/scris

Însușirea deprinderilor de scris; folosirea scrisului pentru transmiterea unui mesaj

sursa: Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani, UNICEF, 2010

Uite cum poți să cunoști nivelul de dezvoltare a premiselor citirii și scrierii la copiii de grădiniță

Descarcă Instrumentul de Observare și Apreciere, pe care îl poți folosi de mâine la grupa la care ești educator. Odată ce l-ai descărcat, urmărește materialul video integral pentru a afla cum să-l folosești.

Competențele de literație sunt esențiale pentru învățare

Lectura cu copiii de vârstă preșcolară le dezvoltă vocabularul și abilitățile cognitive - ambele sunt premise necesare pentru a învăța să citească.

„Dacă un copil nu știe să citească, atunci nu știe să învețe.

Pentru ca un copil să poată avansa prin materii precum matematica sau științele, trebuie mai întâi să fie capabil să citească și să înțeleagă conținutul citit. Reading Partners a observat tendința copiilor care au dificultăți de citire de a deveni din ce în ce mai frustrați, deoarece nu înțeleg concepte de bază - ceea ce generează pierderea stimei de sine și a motivației pentru învățare - iar cu timpul, ei rămân în urma colegilor lor de clasă.”

(sursa: Reading Partners)

Citește copiilor cât poți de mult. Aici ai o listă de lecturi din care poți alege ce se potrivește cel mai bine.

Poveștile pentru diversitate

O serie de cărți ilustrate și scrise de scriitori și ilustratori români, cu scopul de a integra tematica pentru diversitate.

Accesează poveștile

Lista de lecturi

O selecție de cărti dedicate copiilor de preșcolari de la sub un an până la ciclul primar, grupate pe vârsta recomandată, și gen. Conține cărți de ficțiune, poezie, enciclopedii, biografii, cărți ilustrate, non-fictiune, etc

Vezi lista de lecturi

Biblioteca virtuală „Cărți cu scLipici”

Cuprinde peste 100 de volume ordonate pe niveluri de lectură și tematic. Poveștile de la nivelurile 1 și 2 sunt prezentate și sub formă de înregistrări video-audio, însoțite de bănci de cuvinte. Vei găsi alături de cărți scurte ghiduri cu propuneri de activități integrate de învățare.

Descoperă biblioteca

Alătură-te programului național pentru educatori

Citește-mi 100 de povești este un program iniţiat de Asociaţia OvidiuRo, la care s-au alăturat Ministerul Educaţiei şi cel al Culturii. Programul are rolul de a încuraja lectura în rândul copiilor, atât în grădinițe, cât și în familie. Pentru a afla mai multe, poți urmări Atelierele Video Cărțile Vorbesc.

Accesează aici o selecție de ghiduri pedagogice

Te vor ajuta să lucrezi eficient cu copiii din grupa ta. Poveștile realizate de Asociația Cu Alte Cuvinte sunt însoțite de activități recomandate. Misiunea acestei selecții este să îi transforme pe cei mici în cititori pasionați, care își exprimă sentimentele, opiniile și iau atitudine.

Vezi ghidurile

ALFABETAR este o platformă Edu Networks, creată cu sprijinul organizațiilor

Partener fondator al platformei ALFABETAR
Partener strategic al platformei ALFABETAR
Partener strategic al platformei ALFABETAR
All rights reserved ©2021