alfabetar > Evaluează

Evaluează

Cu ajutorul instrumentelor de evaluare, obții informaţii valoroase pentru o mai bună cunoaștere a nivelului de literație al fiecărui copil.

Fără o înţelegere clară a competențelor specifice de literație, este imposibil să găsești soluţii eficiente în sprijinul progresului fiecăruia.

Aceste instrumente nu se folosesc pentru notarea sau ierarhizarea copiilor. Scopul urmărit este o cât mai bună diagnoză pentru oferirea unor forme de sprijin cât mai eficiente, personalizate chiar acolo unde este nevoie. Pentru cunoașterea competențelor de literație la copiii din învățământul preșcolar, alege MELQO sau Instrumentul de evaluare a literației emergente.

Pentru cunoașterea competențelor de literație la copiii din clasa pregătitoare, încă din prima zi de școală, alege Instrumentul de evaluare a literației emergente. Pentru evaluarea formativă a competențelor de citire la copiii din clasele I-IV, alege Inventarul informal de citire. Pentru evaluarea sumativă a competențelor de citire la clasele II-VIII, alege BRIO.

În funcţie de datele pe care dorești să le obții și de copiii cu care lucrezi, alege instrumentul potrivit.

Ai la dispoziție 4 instrumente diferite de evaluare. Află care este potrivit pentru copiii tăi.

În funcție de instrumentul pe care îl alegi și de vârsta copiilor:

  • poți evalua întreaga clasă, un grup sau un singur elev

  • afli care dintre copiii tăi are cea mai mare nevoie de sprijin

  • identifici care sunt ariile de intervenție unde copiii întâmpină provocări

În ce grupă / clasă e copilul? Copilul nu citește
la nivelul programei / clasei
Copilul citește
Perioada preșcolară Instrument pentru cunoașterea nivelului de dezvoltare a premiselor citirii și scrierii (Adaptat de Asociația OvidiuRo)
Clasa pregătitoare Instrumentul de evaluare a literației emergente (Adaptat de Școli cu ScLipici)
Clasa I Inventarul informal de citire (Adaptat de Școli cu ScLipici) Testul pentru literație BRIO În caz de rezultate în zona roșie se recomandă și Inventarul informal de citire (Adaptat de Școli cu ScLipici)
Clasele de la I la a VI-a
Clasele de la a VII-a la a VIII-a Testul pentru literație BRIO

Alege instrumentul potrivit pentru copiii tăi:

Instrument pentru cunoașterea nivelului de dezvoltare a premiselor citirii şi scrierii (Adaptat de Asociația OvidiuRo)

Perioada preșcolară

Vezi

Instrumentul de evaluare a literației emergente (Adaptat de Școli cu ScLipici)

Clasa pregătitoare

Vezi

Inventarul informal de citire (Adaptat de Școli cu ScLipici)

Clasele de la I la a VI-a

Vezi

Testul pentru literație BRIO

Clasele de la I la a VIII-a

Vezi

Instrument pentru cunoașterea nivelului de dezvoltare a premiselor citirii si scrierii

Instrument adaptat de
Asociația OvidiuRo

Pentru ce este recomandat

Cunoașterea nivelului de dezvoltare a copilului pe diferite aspecte din domeniul limbajului este foarte importantă pentru debutul școlar al acestuia. Itemii sunt selectați din MELQO (Measuring Early Learning and Quality Outcomes), o inițiativă globală care analizează stadiile de dezvoltare și învățare ale copiilor la începerea școlii și calitatea mediului de învățare în perioada preșcolară și sunt corelați și cu RFÎDTC. Instrumentul este recomandat copiilor de peste 5 ani.

Cum faci evaluarea

Accesezi pagina dedicată educatorilor, vizionezi un material video cu instrucțiunile de evaluare, descarci documentul .pdf și ești gata să începi sa lucrezi cu copiii din grupa ta! Fișa pentru aprecierea progresului individual poate fi completată cu observațiile și indicatorii rezultați din aplicarea itemilor din instrumentul detaliat în continuare. Răspunsurilor se corelează și cu alte observații și lucrări ale copilului pentru a aprecia din mai multe perspective nivelul de dezvoltare și pentru a personaliza activitățile de învățare.

Ce tip de rezultate oferă

Instrumentul de evaluare te va ajuta sa identifici care este nivelul abilităților de literație emergentă pe 3 categorii de competențe: vocabular, conștientizarea fonologică și fonemică, comprehensiune, reflecție și evaluare a textului citit.

Instrumentul de evaluare a literației emergente (FNO)

Instrument adaptat de Fundația Noi Orizonturi în cadrul Programului Școli cu ScLipici

Pentru ce este recomandat

Te ajută să cunoști competențele de literație emergentă ale copiilor la intrarea în clasa pregătitoare. Se poate folosi și la copiii care sunt în ultimul an de învățământ preșcolar.

Cum faci evaluarea

Evaluarea se realizează individual, cu fiecare copil în parte. Pentru a învăța cum să procedezi, accesează aici cursul Evaluarea formativă a literației timpurii dezvoltat în programul Școli cu scLipici al Fundației Noi Orizonturi.

Ce tip de rezultate oferă

Rezultatele reflectă familiaritatea copilului cu cartea și cu alfabetul, nivelul de conștientizare fonologică și fonemică și capacitatea de recunoaştere a unor cuvinte familiare.

Inventarul informal de citire

Instrument adaptat de Fundația Noi Orizonturi in cadrul programului Școli cu ScLipici

în cadrul Programului Instrument dezvoltat prin programul de formare „Didactici inovatoare ale citit-scrisului”, elaborat în proiectul „Dezvoltarea competențelor cheie – premisă a incluziunii sociale”, POSDRU/ 55/1.1/S/41523

Pentru ce este recomandat

Te ajută să cunoști competențele de literație emergentă ale copiilor la intrarea în clasa pregătitoare. Se poate folosi și la copiii care sunt în ultimul an de învățământ preșcolar.

Cum faci evaluarea

Evaluarea se realizează individual, cu fiecare copil în parte. Pentru a învăța cum să procedezi, accesează aici cursul Evaluarea formativă a literației timpurii dezvoltat în programul Școli cu scLipici al Fundației Noi Orizonturi.

Ce tip de rezultate oferă

Rezultatele reflectă familiaritatea copilului cu cartea și cu alfabetul, nivelul de conștientizare fonologică și fonemică și capacitatea de recunoaştere a unor cuvinte familiare.

Instrumentul BRIO de testare pentru abilitățile generale de literație

Este un instrument dezvoltat de catre BRIO cu sprijinul organizaţiilor Teach For Romania, Fundația Noi Orizonturi, OvidiuRo, InfinitEDU, Asociația Română de Literație, Asociaţia Pentru Valori în Educaţie

Pentru ce este recomandat

Este relevant pentru elevii care sunt în clasele I-VIII, cu condiția ca aceștia să știe deja să citească în momentul testării. Raportul va arăta nivelul competențelor de literație ale elevilor raportat la clasă.

Cum faci evaluarea

Este un instrument digitalizat pe care îl poți accesa gratuit pe site-ul BRIO. Testul BRIO a fost dezvoltat de experți folosind un sistem cu "bancă de itemi" care generează o varietate de combinații de itemi care au nivel de dificultate echivalent. Fiecare elev care dă testul BRIO va primi o combinatie diferită și mereu nouă de itemi de testare, pentru a permite evaluarea progresului. Combinațiile de itemi afișați fiecărui elev în parte pot fi atat de diverse, încât elevii nu vor întâlni aceiași itemi de mai multe ori consecutiv (retestarea aceluiași elev este și ea gratuită).

Ce tip de rezultate oferă

Instrumentul identifică dacă și care dintre elevii testați au nevoie de sprijin personalizat pentru a putea să progreseze.

NU UITA:

Toate testele și resursele didactice recomandate de ALFABETAR sunt gratuite, pentru toate școlile din România.

NU UITA:

TESTEAZĂ

RETESTEAZĂ

TESTEAZĂ DIN NOU!

Recomandăm ca fiecare elev care are nevoie să progreseze să fie evaluat la începutul și la finalul fiecărui semestru. Astfel, vei putea mapa progresul lui real și vei putea descoperi noi resurse potrivite pentru etapele următoare.

ALFABETAR este o platformă Edu Networks, creată cu sprijinul organizațiilor

Partener fondator al platformei ALFABETAR
Partener strategic al platformei ALFABETAR
Partener strategic al platformei ALFABETAR
All rights reserved ©2021